اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال چیست؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای قلبی عروقی / آیا پرولاپس دریچه میترال خطرناک است؟

آیا پرولاپس دریچه میترال خطرناک است؟

پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ است. دریچه میترال دو پره یا لیف لت دارد و بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ واقع شده است. در حین انقباض دهلیز چپ، دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد.

در برخی افراد یکی از این پره ها یا هر دوی آنها بزرگتر بوده یا بافت نرمتر داشته و بنابراین هنگامی که بطن چپ منقبض می شود و دریچه ها بسته می شوند؛ پره های دریچه بجای اینکه قیفی شکل و نرمال باشند؛ به سمت عقب و به درون دهلیز چپ خمیده می شوند. این ناهنجاری در بسته شدن دریچه میترال قلبی را پرولاپس دریچه میترال می‌نامند. این عارضه شایع ترین نوع بیماری های دریچه قلب است و گاهی می‌تواند به همراه درجاتی‌ از نشت خون از ورای‌ دریچه‌‌ یا نارسایی‌ دریچه میترال‌ همراه گردد.

پرولاپس دریچه میترال اختلالی قابل پیشگیری نیست. بیماران مبتلا به این عارضه می توانند زندگی طبیعی و بدون اذیتی را تجربه کنند. شدت پرولاپس دریچه میترال طیف بستگی به ایجاد علائم دارد. اغلب بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال، بدون علامت هستند در حالی که برخی دیگر علائمی دارند که کیفیت زندگی آنان را تغییر می دهد. در کل معمولاً یک‌ اختلال‌ خوش‌خیم‌ است‌ و زندگی‌ طبیعی‌ را مختل‌ نمی‌کند. با این وجود تعداد کمی از بیماران عوارض شدیدتری دارند. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی موارد شدید افتادگی دریچه میترال نیز به راحتی قابل درمان بوده و مبتلایان می توانند برای یک زندگی طولانی مدت برنامه ریزی نمایند.

اگر نشانه هایی از بیماری قلبی در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید؛ و ساکن اصفهان هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر امید هاشمی فرد متخصص قلب و عروق (فلوشیپ فوق‌تخصصی بالون آنژیوپلاستی) و با استفاده از دقیق ترین روشهای تشخیصی به بیماری خود پی برده به درمان آن بپردازید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن 32240934 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علایم‌ شایع‌ پرولاپس دریچه میترال

این‌ اختلال‌ در خانم‌های‌ جوان‌ تا میانسال‌ شایع‌تر از آقایان است‌. اما نوعی از این بیماری در مردان بالای ۵۰ سال نیز دیده می شود و این مردان نسبت به زنان و جوانترها سه برابر بیشتر در معرض خطر نارسایی میترال شدید هستند .

در مبتلایان به این عارضه معمولا علامتی‌ وجود ندارد ولی پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ صدای‌ قلبی خاص ایجاد می‌کند که در معاینه با گوشی‌ پزشکی‌ شنیده‌ خواهد شد. افتادگی دریچه میترال به دلیل عدم ایجاد علائم، به طور معمول در طی‌ یک‌ معاینه‌ ساده کشف‌ می‌شود.

افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال چیست؟

این بیماری گاهاً با علائم زیر همراه است :

برخی از بیمارانی که پرولاپس دریچه میترال دارند، علایمی را نشان می دهند که که به نظر می رسد به این بیماری ارتباطی ندارد مانند: حملات پانیک، تپش قلب، اضطراب، خستگی، میگرن، افت فشارخون و سندرم روده تحریک پذیر.

عوامل ایجاد افتادگی دریچه میترال قلب

علت‌ این‌ اختلال‌ در بسیاری‌ موارد ناشناخته‌ است‌ اما به نظر می رسد در برخی بیماران ناشی از اختلال ژنتیکی بافت کلاژن باشد. این‌ اختلال‌ ممکن‌ است‌ با برخی بیماری‌های‌ مادرزادی‌ قلب‌ نیزهمراه‌ گردد.

روشهای پاراکلینیک برای تشخیص پرولاپس دریچه میترال قلب

نوار قلب

اگرچه در بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال، الکتروکاریوگرام ممکن است اطلاعات نسبتاً ارزشمندی فراهم کند اما بیماران معمولاً ECG طبیعی دارند. الکتروکاردیوگرام ها ممکن است در اثبات آریتمی ها در بیمارانی که تپش قلب دارند سودمند باشد.

اکوکاردیوگرام

یک اکوکاردیوگرافی مفید ترین آزمون غیر تهاجمی برای تشخیص افتادگی دریچه میترال قلب است. این روش در شناسایی وضعیت غیرطبیعی و پرولاپس لت های دریچه میترال موثر است. اکوکاردیوگرام ها در تعیین اندازه دهلیز چپ، اندازه و عملکرد بطن چپ نیز سودمند است. اکوکاردیوگرام در تعیین میزان پس زدن خون از میترال نیز کمک کننده هستند. در این بیماران اگر علامتی وجود ندارد؛ اکوکاردیوگرام های متوالی معمولاً ضروری نیست مگر در مبتلایانی که علائم رو به پیشرفت بیماری را از خود نشان می‌دهند.

عوارض افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال اغلب یک‌ اختلال‌ خوش‌خیم‌ است‌ که‌ زندگی‌ طبیعی‌ را مختل‌ نمی‌کند و پیش آگهی دراز مدت این بیماری عالی است اما زیرمجموعه کوچکی از بیماران عوارض شدیدی از خود بروز می‌دهند که ممکن است در زندگی روزمره آنها اشکال ایجاد کند.

در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی ارائه میگردد. لازم به ذکر است؛ بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه و ورزش به بیماران قلبی می باشد؛ که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
متخصص قلب و عروق چه خدماتی ارائه میدهد؟متخصص قلب و عروق چه خدماتی ارائه میدهد؟

متخصص قلب و عروق موظف است؛ به وضعیت قلبی و عروقی مراجعین و بیماران خود رسیدگی کند. با توجه به نقش قلب در بدن که همان خونرسانی است؛ تشخیص هرگونه نارسایی در سیستم خونرسانی (قلب و عروق)، همچنین علت و درمان آن نارسایی، در حیطه شغلی پزشک قلب و عروق قرار دارد ... ادامه مطلب

آشنایی با علل انجام آنژیوگرافی قلبآشنایی با علل انجام آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی قلب‌، فرایندی تشخیصی در بیماری‌های عروق خونی قلب است که در طی آن با تزریق مواد شیمیایی خاصی که بعنوان رنگ کنتراست یا ماده حاجب شناخته می‌شوند و سپس عکسبرداری از آن توسط پرتو ایکس به مشاهده و بررسی نحوه‌ی جریان خون در رگ‌های قلب پرداخته می‌شود ... ادامه مطلب

اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟

اکوکاردیوگرافی به دلایل مختلفی ممکن است تجویز شود، مثلا زمانی که تست‌های دیگر نشان‌دهنده‌ی اختلال باشند، ضربان قلب غیرطبیعی تشخیص داده‌شود یا علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس بروز کند ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465