اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
روشهای تشخیصی بیماری های قلبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای قلبی عروقی / بهترین راههای تشخیص بیماری قلبی

بهترین راههای تشخیص بیماری قلبی

قلب یکی از عضلات بدن است و بیماری قلبی اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه شرایطی بکار میرود که قلب را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بطور کلی بیماری‌های قلبی شامل موارد زیر است:

1. بیماری عروق قلبی مانند عروق کرونر
2. مشکلات ضربان قلب و آریتمی‌‌های قلبی
3. بیماری‌های مادرزادی قلب
4. بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلب
5. بیماری‌های مربوط به عضلات قلب (کاردیومیوپاتی)
6. عفونت در قلب

اگر نشانه هایی از بیماری قلبی در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید؛ و ساکن اصفهان هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر امید هاشمی فرد متخصص قلب و عروق(فلوشیپ فوق‌تخصصی بالون آنژپلاستی) و با استفاده از دقیق ترین روشهای تشخیصی به بیماری خود پی برده به درمان آن بپردازید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن 32240934 - 031 تماس حاصل فرمایید.

در صورتی که از بین علائم بالا، درد قفسه سینه، تنگی نفس و احساس غش و ضعف دارید بهتر است سریعا به مراکز اورژانسی قلب مراجعه نمایید. با توجه به گستردگی مشکلات مربوط به قلب، روش‌های تشخیصی نیز به تبع آن متنوع و اختصاصی شده‌اند. از جمله روش‌های تشخیص مشکلات قلبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

روشهای تشخیصی بیماری‌های قلبی

1. الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام یا همان نوارقلب به سنجش فعالیت الکتریکی قلب میپردازد. در حقیقت قلب در هر ضربان میزان بسیار کمی جریان الکتریکی تولید میکند که میتوان با اتصال یک‌سری ابزار مخصوص به دست‌ها، پاها و سینه به ثبت آنها پرداخت. هر نوار قلب دو نوع اطلاعات در اختیار پزشک قرار می‌دهد:

2. اکوکاردیوگرام

در این روش با استفاده از امواج صوتی میتوان به بررسی ساختار درونی قلب پرداخت. در این روش، فرد متخصص یک دستگاه را که Phone نام دارد را روی بخش جلویی سینه و جایگاه قلب میگذارد و به ثبت تصاویر از قلب میپردازد. این روش میتواند تقریبا هر بیماری مادرزادی در قلب و مشکلات عضلات قلب را تشخیص دهد.

3. تصویر اشعه ایکس از قفسه سینه

تصویر حاصل میتواند اطلاعاتی در مورد ریه‌ها و اندازه‌ی قلب و شکل آن در اختیار پزشک قراردهد. میزان اشعه استفاده‌شده به اندازه‌ی یک‌پنجم مقداری است که هر فرد سالیانه از محیط طبیعی خود دریافت میکند. این مقدار به اندازه‌ای پایین است که مشکل چندانی را در درازمدت ایجاد نخواهدکرد.

4. آنژیوگرافی قلب و کاتتریزاسیون

کاتتریزاسیون فرایندی است که بوسیله‌ی آن میتوان اطلاعات مستقیمی از فشارخون و الگوی جریان خون در رگ‌ها و قلب به‌دست آورد. در این روش از طریق ورود یک لوله به سیاهرگی در پا، بازو یا گردن، ماده‌ای بعنوان ماده‌ی حاجب به داخل رگ تزریق می‌شود. این ماده در مقابل تابش پرتو ایکس تصویری ایجاد میکند. این تصویر با دستگاه ثبت میشود و با استفاده از آن میتوان الگوی حرکت خون و رگ‌های بسته و مکان انسداد را میتوان مشخص نمود.

5. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام-آر-آی یا MRI)

در این روش با استفاده از امواج مغناطیسی برای بررسی قلب، رگ‌های خونی متصل به قلب و شش‌ها استفاده می‌شود. در این روش، فرد بر روی یک میز به مدت نیم تا یک ساعت بصورت کاملا ثابت دراز میکشد و در محفظه‌ای که میدان مغناطیسی تولید می‌کند وارد میشود. این محفظه ممکن است کمی برای افراد مختلف، حتی بزرگسالان آزاردهنده باشد.

6. سی‌تی اسکن (CT scan)

در این روش با استفاده از پرتو ایکس و تصویربرداری‌های مداوم، یک فیلم از ناحیه‌ی موردنظر به دست می‌آید. این روش سریعتر از MRI است و میزان اشعه ایکس استفاده‌شده به اندازه‌ی یک آنژیوگرافی است.

7. مانیتور هولتر

مانیتور هولتر راهی است که به ثبت تک‌تک ضربات قلب برای 24 یا 48 ساعت میپردازد. این روش مانند ثبت نوار قلب است اما به دلیل اینکه در 24 ساعت یا بیشتر صورت میگیرد، نیاز به یک دستگاه هولتر همراه خواهدبود که بوسیله‌ی رابط‌هایی به سینه اتصال دارد. فرد به انجام فعالیت معمول روزمره‌ی خود میپردازد و هولتر به ثبت فعالبت الکتریکی قلب میپردازد.

در نهایت پزشک با بررسی نتایج ثبت‌شده میتواند به تشخیص مشکلاتی بپردازد که در نوار قلب حالت استراحت (که در مطب تهیه میشود) خود را نشان نمی‌دهند. میتوان این اطلاعات را بصورت آنلاین نیز با پزشک در میان گذاشت.

8. تست ورزش

این تست به بررسی ریتم ضربان قلب و استقامت قلب در حین ورزش میپردازد. فرد بر روی یک تردمیل میدود یا یک دوچرخه ثابت را میراند و در حین انجام این حرکات، دستگاه به ثبت نوار قلب میپردازد. این روش اطلاعاتی از تاثیر ورزش بر فشار خون، ضربان و عضلات قلب در اختیار پزشک قرار میدهد. گاهی ممکن است مجبور باشید داخل یک لوله تنفس کنید تا وضعیت تنفسی شما نیز مورد بررسی قراربگیرد.

9. مطالعات الکتروفیزیولوژیکی

نوع ویژه‌ای از مطالعه‌ی کاتترازیسیون است که بجای بررسی جریان خون در رگ، به بررسی فعالیت الکتریکی و ضربان قلب میپردازد. این روش برای بررسی آریتمی‌های قلب بکار میرود و میتواند قسمتی از قلب را که مسئول آریتمی است را مشخص کند. همچین برای بررسی تاثیر داروهای تجویزشده و یا نیاز به روشهای درمانی جدید میتوان از این روش استفاده کرد.

10. نمونه‌برداری بافتی از قلب (بیوپسی قلبی)

این روش زمانی بکار میرود که احتمال وجود پروتئین‌های غیرطبیعی مانند آمیلوییدها، وجود پاتوژنهایی مانند ویروس‌ها و بررسی پیوند قلب ممکن است استفاده شود.

برای کوچک شدن پروستات می‌توان از طریق هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی اقدام نمود. به این صورت که ابتدا کاتتر مخصوص از کشاله ران راست، وارد شریان پروستات شده و پس از آنژیوگرافی محل مورد نظر، تزریق ترکیب مواد مسدود کننده، به داخل شریان پروستات انجام می شود. این عمل، آمبولیزاسیون شریان پروستات نام دارد که در کلینیک های قلب و عروق اصفهان نیز قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مهمترين علائم بيماری های قلبیمهمترين علائم بيماری های قلبی

بیماری ها و مشکلات قلبی جزو مواردی هستند که نشانه های آنها را باید جدی گرفت و در صورت بروز این نشانه ها به سرعت اقدامات لازم را انجام داد. در ادامه به برخی از نشانه های بیماری قلبی می‌پردازیم و توصیه میکنیم؛ در صورت مواجهه با آنها در خود یا افراد دیگر، حتما مسئله را جدی بگیرد ... ادامه مطلب

نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟

نارسایی قلبی یا نارسایی احتقانی قلب به معنی عدم کارآیی مزمن قلب در پمپاژ خون است. در چنین شرایطی قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. ضمن اینکه این عارضه با ایست کار قلب یا حمله قلبی برابر نیست. همچنین نارسایی قلبی اغلب منجر به بزرگ شدن بطن چپ قلب می شود ... ادامه مطلب

اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟

اکوکاردیوگرافی به دلایل مختلفی ممکن است تجویز شود، مثلا زمانی که تست‌های دیگر نشان‌دهنده‌ی اختلال باشند، ضربان قلب غیرطبیعی تشخیص داده‌شود یا علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس بروز کند ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465