اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
تست ورزش قلب و نحوه انجام آن | کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟

دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟

استرس تست ورزشی، همان نوار قلب است که به طور مداوم در طی ورزش گرفته شده و نشان می‌دهد که قلب در حین ورزش که بدن به خون و اکسیژن بیشتری نیاز دارد؛ چگونه عمل مینماید. این بررسی میزان تامین خون عضلات قلب بوسیله سرخرگ‌های کرونری و نحوه فعالیت عضله قلب را در حین فعالیت نشان می‌دهد. تست تردمیل، تست نوار متحرک، تست تحمل ورزش یا ECG ورزش از نامهای متداول دیگر این تست می‌باشند.

استرس تست ورزشی، بررسی تشخیصی متداولی برای تشخیص بیماری سرخرگ کرونری و شناسایی منشا علایمی مانند درد قفسه سینه می‌باشد. این آزمایش در واقع نشان می‌دهد که آیا میزان تامین خون بوسیله سرخرگ‌های کرونری کاهش یافته است یا خیر؟ تست ورزش سطح بی‌خطر فعالیت بدنی را برای هر قلب بیماری مشخص می‌کند، همچنین سودمندی داروها را بررسی نموده و نیز میزان تاثیرگذاری روش‌های بکار رفته برای بهبود گردش خون در یک فرد مبتلا به بیماری سرخرگ کرونری را بیان می‌دارد.

کلیه خدمات غیرتهاجمی قلب از قبیل اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، انواع هولتر، تست تیلت، تست و رزش و غیره در کلینیک تخصصی زاینده رود اصفهان که مرکز جامع بازتوانی قلب می‌باشد؛ قابل ارائه به شما مراجعین محترم خواهد بود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240934 - 031 و 09135695684 تماس حاصل فرمایید.

تست ورزش چگونه انجام میشود؟

این بررسی برای ارزیابی فشار وارد شده بر قلب (مانند فشار ناشی از پیاده‌روی سریع یا بالا رفتن از یک تپه) طراحی شده است که در محیطی همراه با کادر پزشکی مجرب و تحت کنترل شدید انجام می‌گردد. در طول این آزمایش، یک تکنسین تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس، میزان فشارخون، ریتم قلب و میزان احساس خستگی شما را به دقت کنترل می‌کند.

متداول‌‌ترین نوع استرس تست، تستی است که طی آن از شما خواسته می‌شود؛ روی تردمیل پیاده‌ روی نمایید یا یک دوچرخه ثابت را پدال بزنید. اگر این بررسی نشان دهد که قلب شما در حین ورزش به صورت طبیعی کار نمی‌کند، باید دوباره تست ورزش را همراه با اکوکاردیوگرافی یا اسکن هسته‌ای تکرار نمایید تا اگر مشکلی وجود دارد؛ بهتر تشخیص داده شود. اغلب این بررسی‌ها همراه با بررسی اولیه قلب یعنی انجام یک اکوی قلبی یا اسکن هسته‌ای قلب در حالت استراحت انجام می‌شوند تا صحت تشخیص را به ویژه در زنان، بالاتر ببرند.

چنانچه به دلیل بیماری قادر به انجام ورزش نباشید، ممکن است از شما یک استرس تست شیمیایی به عمل بیاید، به این ترتیب که به شما دارویی تجویز می‌شود تا برخی از اثرات ورزش در قلب شما را شبیه سازی (تقلید) کند و همزمان نوار قلب و یا تصویربرداری هسته‌ای انجام می‌شود.

از شما خواسته می‌شود که از 12 ساعت قبل از انجام تست ورزش، چیزی نخورید چون ممکن است غذا باعث احساس ناراحتی یا حالت تهوع در شما گردد. البته می‌توانید مقدارکمی از مایعاتی مانند آب بخورید اما از نوشیدن نوشیدنی‌هایی چون قهوه، چای، سودا یا شکلات حاوی کافئین خودداری نمایید. درباره داروهایی که مصرف می‌نمایید نیز قبل از انجام تست ورزش به متخصص قلب اطلاع دهید و جویا شوید که آیا قطع مصرف داروها پیش از تست ورزش نیاز است یا خیر؟

اگر مبتلا به دیابت هستید، به شما درباره نحوه مصرف انسولین دستورالعمل‌های ویژه‌ای داده می‌شود. یک تکنسین پزشکی، پوست شما را برای قراردادن الکترودها به همان نحو که در مورد نوار قلب معمولی انجام می‌شود؛ آماده می‌نماید. همچنین بر روی بازوی شما یک بازوبند فشارخون بسته خواهد شد. قبل از شروع ورزش، از شما یک نوار قلب درحالت استراحت گرفته شده و سپس بر روی یک تردمیل یا دوچرخه ثابت سوار می‌شوید.

دو تا سه دقیقه اول باید آهسته ورزش کرده و خود را گرم کنید. سپس هر دو تا سه دقیقه یکبار سرعت خود را به تدریج افزایش دهید تا به بالاترین درجه برسید. پزشک نیز شما را به ادامه ورزش تشویق خواهد کرد تا اینکه بالاخره از ورزش کردن خسته شوید یا دچار علامتی مانند درد، سرگیجه یا تنگی‌نفس گردید. سپس، به مدت 10 دقیقه دراز می‌کشید یا می‌نشینید. پزشک یا تکنسین، قلب و فشارخون شما را در طول این دوره کنترل می‌کند. او درباره احساس خستگی یا از نفس افتادن شما سوالاتی می‌پرسد. اگر نوارقلب مشکل بالقوه‌ای را نشان دهد، پزشک از شما خواهد خواست که ورزش کردن را متوقف کنید و احتمالا بررسی‌های بیشتری انجام دهید.

تست ورزش قلب و نحوه انجام آن | کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان

نتیجه تست ورزشی

متخصص قلبی که نتیجه نوار قلبی در طی تست ورزش شما را می‌خواند، ممکن است بلافاصله نتایج ابتدایی را به شما بگوید، اما تحلیل کامل نتایج معمولا طول می‌کشد. اگر این بررسی نشان دهد که قلب شما در طی ورزش به خوبی کار می‌کند، از این نتایج می‌توان در برنامه‌ ریزی فعالیت‌های بدنی متناسب استفاده کرد. اگر نتایج نشان دهند که قلب شما در طی ورزش، طبیعی کار نمی‌کند، ممکن است به بررسی‌های بیشتری نیاز داشته باشید.

برای مثال بررسی‌هایی مانند یک استرس تست اکوکاردیوگرافیک یا یک اسکن هسته‌ای، تا دقیق‌تر نشان دهند که کجای مسیر تامین خون عضلات قلبی، مسدود شده‌ است. گاهی ممکن است نیاز به انجام آنژیوگرافی باشد. اگر از قبل مبتلا به بیماری سرخرگ کرونری باشید، آنژیوگرافی یک انسداد جدید یا انسدادی که بدتر شده است را معمولا نشان می‌دهد. انتخاب نوع استرس تست تا حدودی به سابقه پزشکی شما و برنامه‌ریزی متخصص قلبی که تحت کنترل بیماری توسط ایشان هستید؛ بستگی دارد.

استرس تست ورزشی کمتر اختصاصی است و بنابراین نسبت به استرس تست اکوکاردیوگرافیک یا استرس تست تالیوم (اسکن هسته‌ای) کمتر مفید می‌باشد؛ با این حال، استرس تست ورزشی خیلی ارزان بوده و اغلب به عنوان نخستین گام در غربالگری بیماری‌های قلبی انتخاب می‌شود. افرادی که سابقه بیماری قلبی که ممکن است بر نتیجه نوار قلب تاثیر بگذارد؛ دارند ممکن است به استرس تست هسته‌ای نیاز داشته باشند. چون زن‌ها به ویژه زن‌های جوان مستعد نتایج مثبت کاذب در نوار قلب معمولی می‌باشند، انجام دادن استرس تست اکوکاردیوگرافیک در زنان بهتر خواهد بود و با نتایج دقیق تری همراه است.

برای کوچک شدن پروستات می‌توان از طریق هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی اقدام نمود. به این صورت که ابتدا کاتتر مخصوص از کشاله ران راست، وارد شریان پروستات شده و پس از آنژیوگرافی محل مورد نظر، تزریق ترکیب مواد مسدود کننده، به داخل شریان پروستات انجام می شود. این عمل، آمبولیزاسیون شریان پروستات نام دارد که در کلینیک های قلب و عروق اصفهان نیز قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای درمان واریس به چه متخصصی مراجعه کنیم؟برای درمان واریس به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

عروق واریس به صورت رگ های آبی یا کبود رنگ در ناحیه ساق پا و ران دیده می‌شوند. شما می‌توانید برای خلاص شدن از این رگ ها، به متخصص قلب مراجعه نمایید. دکتر امید هاشمی فرد، متخصص قلب و عروق با سالها تجربه در زمینه درمان واریس پذیرای شما مراجعین محترم در کلینیک تخصصی قلب زاینده رود اصفهان می‌باشند ... ادامه مطلب

راههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقیراههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی

عواملی که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهند شامل مواردی مانند جنسیت، افزایش سن، مصرف برخی داروها، بیماری های مزمنی مانند فشار خون و دیابت، کلسترول بالا، چاقی و افزایش وزن میباشند ... ادامه مطلب

دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟

کلیه خدمات غیرتهاجمی قلب از قبیل اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، انواع هولتر، تست تیلت، تست و رزش و غیره در کلینیک تخصصی زاینده رود اصفهان که مرکز جامع بازتوانی قلب می‌باشد؛ قابل ارائه به شما مراجعین محترم خواهد بود ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465