اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
نارسایی قلبی چیست؟ علائم و درمان نارسایی قلبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای قلبی عروقی / نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟

نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟

نارسایی قلبی یا نارسایی احتقانی قلب به معنی عدم کارآیی مزمن قلب در پمپاژ خون است. در چنین شرایطی قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. ضمن اینکه این عارضه با ایست کار قلب یا حمله قلبی برابر نیست. همچنین نارسایی قلبی اغلب منجر به بزرگ شدن بطن چپ قلب می شود.

در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی ارائه میگردد. لازم به ذکر است؛ بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه و ورزش به بیماران قلبی می باشد؛ که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.

علائم نارسایی قلبی

علائم نارسایی قلبی در طول هفته ها و ماه ها در پی ضعیف تر شدن قلب و توانایی کمتر آن برای پمپ کردن خون براساس نیازهای بدن ایجاد می شوند .برخی از این علائم عبارتند از:

تنگی نفس

تنگی نفس معمولاً با ورزش، هنگام دراز کشیدن و شب، هنگام خواب بدتر می‌گردد. برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب محدودیت هایی برای ورزش کردن وجود دارد؛ که حتی در صورت درمان مناسب بیماری، معمولا ادامه می‌یابد.

خستگی بی حالی و ضعف

بی‌حالی و ضعف اغلب یکی از اولین علائمی‌ است که افراد پیش از تشخیص بیماری قلبی و عروقی متوجه‌ آن می‌شوند. حتی پس از تشخیص و دریافت دارو، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی به طور مداوم احساس خستگی می‌کنند.

تورم پا به ویژه در ناحیه ساق

اگر باز گشت خون به قلب از طریق رگها دچار اختلال شود و قلب از قدرت کافی برای پمپاژ خون به اندام های تحتانی برخوردار؛ می‌تواند موجب تجمع مایعات در پا گردد.

علل نارسایی قلبی

برخی از دلایل معمول نارسایی قلبی شامل مواردی زیر هستند؛ که با تغییر در ساختار یا عملکرد قلب باعث نارسایی قلبی خواهند شد. این موارد به قرار زیر می‌باشند:

نارسایی قلبی چیست؟

تقسیم بندی نارسایی قلبی

نارسایی قلبی بر دو قسم است که به قرار زیر می‌باشند:

  1. اختلال عملکرد بطن چپ
  2. نارسایی قلبی با کسر جهشی نرمال

که این موارد بستگی به این دارد که عملکرد بطن چپ تا چه میزان برای منقبض شدن تحت تأثیر قرار گرفته یا توانایی قلب برای استراحت کردن چطور می‌باشد. شدت بیماری معمولاً با توجه به مقدار کاهش توان شخص برای ورزش کردن سنجیده می‌شود. نارسایی قلبی مانند انفارکتوس میوکارد (که در آن بخشی از ماهیچهٔ قلب از کار می‌افتد) یا ایست قلبی (که در آن جریان خون کاملاً قطع می‌شود) نیست.

بیماری‌های دیگری که نشانه‌هایی مشابه نارسایی قلبی دارند، از این قبیل هستند:

شرایط بیماری با توجه به نشانه‌ها و معاینهٔ فیزیکی و همچنین با تأیید اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می‌شود. آزمایش خون، نوار قلب و رادیوگرافی قفسه سینه نیز می‌تواند برای تعیین عوامل زمینه‌ای مناسب باشد.

درمان نارسایی قلبی

درمان این بیماری به شدت و دلیل بیماری بستگی دارد. در افرادی که بیماری نوع مزمن دارند و در حال حاضر در وضعیت ثابتی هستند، درمان شامل برخی پیشگیری‌ها در سبک زندگی از قبیل توقف سیگار کشیدن،فعالیت بدنی،تغییرات در رژیم غذایی و همچنین مصرف دارو می‌باشد. در آنهایی که به خاطر اختلال عملکرد بطن چپ، دچار نارسایی قلبی شده‌اند، استفاده از بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده‌های بتا توصیه می‌گردد.

برای آنهایی که دچار نوع شدید این بیماری هستند، آنتاگونیست آلدوسترون، مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین یا هیدرالازین به همراه نیترات می‌تواند به کار رود. اگر کسر جهشی نرمال وجود داشته باشد، مشکلات مربوط به سلامتی بایستی درمان شوند. دیورتیک برای جلوگیری از احتباس مایعات مفید است و در نتیجه توصیه می‌گردد. گاهی اوقات، بسته به نوع دلیل بیماری، دستگاه‌های کار گذاشته شده در بدن از قبیل ضربان‌ساز یا دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ابزار کمکی بطن یا پیوند قلب نیز در مواردی از نوع شدید بیماری به جای تمامی اقدامات دیگر می‌تواند توصیه شود.

برای کوچک شدن پروستات می‌توان از طریق هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی اقدام نمود. به این صورت که ابتدا کاتتر مخصوص از کشاله ران راست، وارد شریان پروستات شده و پس از آنژیوگرافی محل مورد نظر، تزریق ترکیب مواد مسدود کننده، به داخل شریان پروستات انجام می شود. این عمل، آمبولیزاسیون شریان پروستات نام دارد که در کلینیک های قلب و عروق اصفهان نیز قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
متخصص قلب و عروق چه خدماتی ارائه میدهد؟متخصص قلب و عروق چه خدماتی ارائه میدهد؟

متخصص قلب و عروق موظف است؛ به وضعیت قلبی و عروقی مراجعین و بیماران خود رسیدگی کند. با توجه به نقش قلب در بدن که همان خونرسانی است؛ تشخیص هرگونه نارسایی در سیستم خونرسانی (قلب و عروق)، همچنین علت و درمان آن نارسایی، در حیطه شغلی پزشک قلب و عروق قرار دارد ... ادامه مطلب

انواع روشهای درمان واریسانواع روشهای درمان واریس

واریس ممکن است در هر سیاهرگی از بدن بروزکند اما به‌دلیل اینکه فشار خون در پاها به دلیل فعالیت و ایستادن سرپا بیشتر است، این بیماری را در پاها بیشتر از سایر اندام‌ها شاهد هستیم ... ادامه مطلب

نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب چگونه تشخیص داده میشود؟

نارسایی قلبی یا نارسایی احتقانی قلب به معنی عدم کارآیی مزمن قلب در پمپاژ خون است. در چنین شرایطی قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. ضمن اینکه این عارضه با ایست کار قلب یا حمله قلبی برابر نیست. همچنین نارسایی قلبی اغلب منجر به بزرگ شدن بطن چپ قلب می شود ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465