اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
واریس چیست و چه علائمی دارد؟ | درمان واریس در اصفهان

انواع روشهای درمان واریس

قبل از تعریف بیماری واریس بهتر است سفری کوتاه به داخل سیاهرگ‌ها داشته‌باشیم. سیاهرگ‌ها بصورت عمومی رگ‌هایی هستند که خون را از اندام‌ها به قلب برمی‌گردانند. در درون هر سیاهرگ، دریچه‌هایی وجود دارند که وظیفه‌ی آنها کنترل یک‌طرفه‌بودن جریان خون از اندام به سمت قلب است. حال اگر این دریچه‌ها که به نام دریچه‌های لانه کبوتری شناخته‌می‌شوند دچار آسیب شوند خون نمی‌تواند جریان یک‌طرفه‌ی خود را به درستی ادامه‌دهد.

واریس بیماری مربوط به عروق است و هنگامی ایجاد می‌شود که ساختارهای مسئول در جریان یک‌طرفه‌ی خون در سیاهرگ‌های خونی آسیب دیده‌باشند و یا ضعیف شده‌باشند. در این حالت خون بصورت عقب‌گرد حرکت کرده و با بازگشت خود باعث کشیدگی، تورم و پیچش عروق می‌شود. واریس ممکن است در هر سیاهرگی از بدن بروزکند اما به‌دلیل اینکه فشار خون در پاها به دلیل فعالیت و ایستادن سرپا بیشتر است، این بیماری را در پاها بیشتر از سایر اندام‌ها شاهد هستیم.

عروق واریس به صورت رگ های آبی یا کبود رنگ در ناحیه ساق پا و ران دیده می‌شوند. شما می‌توانید برای خلاص شدن از این رگ ها، به متخصص قلب مراجعه نمایید. دکتر امید هاشمی فرد، متخصص قلب و عروق با سالها تجربه در زمینه درمان واریس پذیرای شما مراجعین محترم در کلینیک تخصصی قلب زاینده رود اصفهان می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240934 - 031 و 09135695684 تماس حاصل فرمایید.

علائم واریس

واریس ممکن است همراه با درد باشد یا نباشد. علائم ظاهری واریس معمولا شامل مشاهده‌ی موارد زیر است:

- رگ‌هایی به شکل شبکه‌ی تار عنکبوت
- رگ‌هایی با ظاهری به رنگ بنفش یا آبی تیره
- رگ‌هایی که ظاهری مانند طناب پیچیده‌شده و گره‌مانند دارند
زمانی که واریس همراه درد باشد علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
- درد ناحیه‌ی پا و احساس سنگینی آن
- احساس سوزش، وجود ضربان، گرفتگی عضلات و تورم در قسمت پایینی پا
- دردهایی که پس از نشستن یا سرپا ایستادن طولانی بدتر می‌شوند
- احساس خارش در اطراف رگ‌ها
- رنگ‌پریدگی در اطراف رگ‌های واریسی

تفاوت رگ‌های واریس و تار عنکبوتی: معمولا رگ‌های تار عنکبوتی کوچک‌تر هستند و نزدیک سطح پوست مشاهده می‌شوند. اغلب رنگ رگ‌های تار عنکبوتی قرمز یا آبی است در حالیکه رگ‌های واریسی رنگ تیره‌تری مانند بنفش دارند.

واریس چیست و چه علائمی دارد؟ | درمان واریس در اصفهان

درمان واریس

برای درمان واریس اغلب نیاز به مداخلات پزشکی وجود دارد. در این صورت روش‌ درمانی بستگی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک دارد و می‌تواند شامل روش‌های زیر باشد:

درمان با لیزر

درمان با لیزر جزو اولین روش‌های پیشنهادی است. در این روش با استفاده از لیزرهایی با انرژِی بالا و از روی پوست، به حذف رگ‌های واریسی کوچک پرداخته‌می‌شود. روش دیگری از لیزردرمانی وجود دارد که بوسیله‌ی ورود یک لوله (کاتتر) به درون رگ به گرم‌کردن دیواره رگ پرداخته می‌شود. این روش که کم‌تهاجمی محسوب می‌شود با ایجاد اسکار در محل رگ واریس موجب انسداد رگ شده و این رگ مسدودشده در نهایت توسط خود بدن حذف می‌شود.

درمان واریس با فرکانس رادیویی

این روش نیز مانند روش درمانی با لیزر است با این تفاوت که در این حالت از امواج رادیویی استفاده می‌شود. ابتدا یک لوله‌ی باریک که کاتتر نام دارد به داخل رگ هدایت می‌شود و بوسیله‌ی پروبی در درون خود به تولید امواج رادیویی می‌پردازد. با استفاده از این امواج، دیواره‌ی رگ‌های واریسی گرم می‌شود تا جایی که از هم بپاشد که در نتیجه‌ی آن، رگ مسدود می‌شود و جریان خون به رگ‌های دیگر واگذار می‌شود. به دلیل بی‌حسی موضعی یا بیهوشی گرمای بالای این روش توسط بیمار حس نمی‌شود.

اسکلروتراپی

این روش در صورتی که سابقه‌ی ترومبوزیس دارید، این روش نامناسب است. زمانی که روش‌های درمانی با گرمای لیزر یا فرکانس رادیویی برای فرد نامناسب باشد از این روش استفاده می‌شود. در این روش ماده‌ی فومی ویژه‌ای به درون رگ واریسی تزریق می‌شود که باعث بسته‌شدن رگ می‌شود. این روش با یک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و پس از چند هفته از تزریق، رگ‌های واریسی شروع به محوشدن می‌کنند و قبل از محوشدن به بیش از یکبار درمان نیاز خواهدبود. گاهی هم ممکن است رگ‌های واریسی پس از محوشدن، دوباره بوجود بیایند. فرد بیمار فورا پس از اسکلروتراپی باید توانایی حرکت داشته‌باشد.

فلبکتومی (phlebectomy)

در این روش ابتدا پزشک جراح، رگ‌هایی را که می‌خواهد حذف کند مشخص می‌کند. سپس شکاف‌های کوچکی در سطح پوست ایجاد می‌کند و با قلابی مخصوص، از طریق شکاف‌های ایجادشده رگ‌های واریس را بیرون کشیده و حذف می‌کند. به دلیل بی‌حسی موضعی در اطراف محل رگ واریس، بیمار درد را حس نمی‌کند. معمولا در این روش به دلیل کوچک‌بودن شکاف‌ها از بخیه استفاده نمی‌شود.

جراحی تهاجمی برش رگ واریس توسط متخصص قلب و عروق:

این روش معمولا با بیهوشی عمومی همراه است و فرد بیمار پس از جراحی معمولا همان روز می‌تواند به خانه بازگردد اما در شرایطی، مانند زمانی که جراحی در هر دو پا صورت گرفته‌‌است، ممکن است فرد یک شب در بیمارستان بماند. روش جراحی نیز به اینصورت است که دو برش کوچک در پا ایجاد می‌شود؛ اولی در قسمت بالای پا و نزدیک کشاله‌ی ران و دومی که معمولا کوچکتر است در نزدیکی زانو ایجاد می‌شود.

سپس قسمت بالایی رگ واریس، از طریق دسترسی ایجادشده با برش اولیه، برش داده‌شده و سپس دو سر حاصل از برش، بسته‌شده و سفت می‌گردد. اکنون یک سر بسته‌ی رگ به سمت بالاتنه است و یک سر بسته‌ی رگ در همان محل، به سمت پایین‌تنه است. از سر بسته‌ای که به سمت پایین‌تنه قرار دارد یک سیم منعطف عبور داده‌می‌شود و سیم، انتهای بسته‌شده‌ی رگ را همراه خود می‌کشد و سپس رگ به آرامی از برش پایینی که در نزدیک زانو ایجاد شده‌بود بیرون کشیده‌می‌شود. با این روش رگ واریس حذف می‌شود اما این حذف معمولا آسیب‌زا نیست زیرا سایر رگ‌ها به تدریج وظیفه‌ی رگ حذف‌شده را انجام خواهندداد.

درمان های غیر مداخله ای واریس

اگر در مبتلایان به واریس برای کاهش درد یا کاهش تورم و رنگ‌پریدگی پوست نیاز به درمان های مداخله ای نباشد؛ پزشک توصیه می‌کند تا از روش‌های مراقبت‌ در منزل استفاده‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:
- استفاده از جوراب واریس
- ورزش منظم
- جلوگیری از رفتارهای آسیب‌زا مانند سرپا ایستادن طولانی‌مدت
- بالا نگهداشتن محل آسیب هنگام استراحت

برای کوچک شدن پروستات می‌توان از طریق هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی اقدام نمود. به این صورت که ابتدا کاتتر مخصوص از کشاله ران راست، وارد شریان پروستات شده و پس از آنژیوگرافی محل مورد نظر، تزریق ترکیب مواد مسدود کننده، به داخل شریان پروستات انجام می شود. این عمل، آمبولیزاسیون شریان پروستات نام دارد که در کلینیک های قلب و عروق اصفهان نیز قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هولتر قلب چگونه عمل میکند؟هولتر قلب چگونه عمل میکند؟

هولتر قلب، وسیله‌ای قابل حمل است که جهت بررسی بلندمدت عملکرد قلب (معمولا 24 تا 48 ساعت) بکار می‌رود. زمانی که الکتروکاردیوگرام حالت استراحت، جوابگوی پرسش‌های پزشک در مورد وضعیت بیمار نیست، نیاز به بررسی و هولتر مانیتورینگ قلب در مدت زمان بیشتر و شرایط متفاوت‌تری وجود دارد ... ادامه مطلب

راههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقیراههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی

عواملی که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهند شامل مواردی مانند جنسیت، افزایش سن، مصرف برخی داروها، بیماری های مزمنی مانند فشار خون و دیابت، کلسترول بالا، چاقی و افزایش وزن میباشند ... ادامه مطلب

چه زمانی از هولتر قلب استفاده می شود؟چه زمانی از هولتر قلب استفاده می شود؟

برای دریافت هرگونه مشاوره و اقدامات درمانی در مورد مشکلات قلبی، هولترها و استفاده از آنها میتوانید با کلینیک دکتر امید هاشمی فرد متخصص قلب و عروق (فلوشیپ فوق‌تخصصی بالون آنژپلاستی) در تماس باشید ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465