اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
هولتر قلب چیست؟ | کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / هولتر قلب / چه زمانی از هولتر قلب استفاده می شود؟

چه زمانی از هولتر قلب استفاده می شود؟

هولتر قلب یک وسیله‌ی قابل حمل بوده که با نیروی باطری تغدیه می‌شود و وظیفه‌ی اندازه‌گیری و ثبت فعالیت قلبی را برای مدت زمان مشخصی مثلا ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا بیشتر (بسته به دستگاه و نیاز کاربر) بر عهده دارد. گاهی نوار قلب حالت استراحت که بطور معمول در مطب پزشک تهیه می‌شود نمی‌تواند اطلاعات کافی از شرایط فرد در اختیار پزشک قرار دهد، زیرا ممکن است یک آریتمی قلبی تنها در شرایط خاصی مانند استرس یا فعالیت خود را بروز دهد، پس لازم است تا داده‌هایی از فعالیت قلبی بیمار در طول روز، در اختیار پزشک باشد.

این دستگاه به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حضور در مطب، الکتروکاردیوگرام خود را در طول روز و فعالیت‌های مختلف تهیه کند. پزشک با بررسی نتایج ثبت‌شده توسط دستگاه می‌تواند وجود اختلالات قلبی را تشخیص دهد.این دستگاه حاوی چند الکترود است که به قفسه سینه وصل می‌شوند و مسئول دریافت و ثبت جریان الکتریکی قلب هستند. این جریان‌های الکتریکی هرکدام مربوط به فعالیت بخش خاصی از قلب هستند. هنگامی که این جریان‌ها دریافت شدند، توسط دستگاه قابل حملی که با سیم به الکترودها وصل است، تفسیر شده و یک الکتروکاردیوگرام از عملکرد قلب ارائه می‌دهد.

برای دریافت هرگونه مشاوره و اقدامات درمانی در مورد مشکلات قلبی، هولترها و استفاده از آنها میتوانید با کلینیک دکتر امید هاشمی فرد متخصص قلب و عروق (فلوشیپ فوق‌تخصصی بالون آنژپلاستی) در تماس باشید. تلفن تماس : 32240934 - 031

چه زمانی از هولتر قلب استفاده می‌شود؟

۱. زمانی که احتمال آریتمی قلبی وجود داشته‌باشد. آریتمی قلب به ضربان قلب غیرطبیعی تند، کند یا نامنظم اطلاق می‌شود.
۲. زمانی که علائمی چون گیجی، ضعف، فشار خون پایین، خستگی مداوم و تپش قلب وجود دارد.
۳. بررسی تاثیر داروهای تجویزشده
۴. برای بررسی اینکه آیا قلب میزان کافی از اکسیژن مصرف می‌کند یا نه
۵. بررسی درد قفسه‌ی سینه، زمانی که با تست ورزش قابل شبیه‌سازی و تشخیص نیست.
۶. بررسی عملکرد ضربان‌ساز قلب
7. برای مانتیتورینگ و بررسی فشار خون مقاوم به دارو

خطرات استفاده از هولتر قلب چیست؟

هولتر قلب وسیله‌ای ایمن است که آسیب‌های گزارش‌شده‌ی ناشی از آن نادر هستند. با توجه به اینکه احتمال جداشدن الکترودها از سطح پوست وجود دارد، گاهی لازم است تا با نوارهای جانبی از جداشدن آنها جلوگیری کنیم. جداسازی نوارهای چسبنده و الکترودها از سطح پوست ممکن است کمی اذیت‌کننده باشد. همچنین اگر پوست بصورت طولانی‌مدت در تماس با نوارها و الکترود باشد، ممکن است دچار آسیب پوستی در محل اتصال گردد.

نکاتی که در هنگام استفاده از هولتر قلب باید به آن‌ها توجه کرد

۱. نزدیکی دستگاه به آهنربا، فلزیاب، سیم‌های حامل جریان الکتریکی با ولتاژ بالا و دستگاه‌های برقی همچون ماشین اصلاح مو، مسواک برقی و میکروویو، تلفن‌های موبایل، دستگاه پخش موسیقی همراه و ... میتوانند در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کنند و نباید از فاصله‌ی مشخصی به هولتر نزدیک‌تر شوند.
۲. برخی داروها ممکن است نتایج هولتر را تغییر دهند. با پزشک خود مشورت کنید.
۳. استفاده از تنباکو به شکل سیگار و ... میتواند در نتایج دستگاه اختلال ایجاد کند.
۴. تعرق زیاد میتواند منجر به شل‌شدگی یا جداشدن الکترودها از سطح پوست شود.
5. تا پایان زمان تعیین‌شده، از جداسازی دستگاه باید جلوگیری کرد. در زمان خواب نیز باید اتصال با بدن برقرار باشد.
6. بهتر است فهرستی از کارهایی که در طول روز انجام‌داده‌اید همراه با زمان انجام آنها تهیه کنید. همچنین هرگونه علائمی همچون سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی تنفس را ثبت کنید.

هولتر قلب چیست؟ |  کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان

برای استفاده از هولتر قلب چه آمادگی‌هایی لازم است؟

بهتر است قبل از اتصال هولتر، استحمام کنید؛ زیرا پس از اتصال هولتر، نباید خیس شود. همچنین تا پایان دوره‌ی تعیین‌شده توسط پزشک، نباید از بدن جدا شود. اگر در ناحیه‌ی سینه، دارای مو هستید نیز بهتر است آنها را اصلاح کنید تا الکترودها در اتصال به سینه مشکلی نداشته‌باشند. از کرم‌ها و لوسیون‌ها در محل اتصال الکترودها استفاده نکنید.

هولتر قلب را چگونه تهیه کنیم؟

با توجه به اینکه هولتر قلب برای بازه‌ی زمانی 24 تا 48 ساعت کاربرد دارد و پس از آن برای بیمار کاربردی نخواهد داشت، همچنین با درنظرگرفتن قیمت بالای دستگاه، خرید این دستگاه برای مصرف شخصی رایج نیست. با توجه به این مسئله، اکثر بیمارستان‌ها پیش‌بینی‌های لازم را داشته و میتوان این دستگاه‌ها را از بیمارستان‌ها برای مدت‌زمان مشخص اجاره‌ کرد. شما می‌توانید جهت تهیه هولتر قلب به کلینیک زاینده رود اصفهان مراجعه نمایید.

در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی ارائه میگردد. لازم به ذکر است؛ بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه و ورزش به بیماران قلبی می باشد؛ که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟دلایل انجام تست ورزش قلب چیست؟

کلیه خدمات غیرتهاجمی قلب از قبیل اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، انواع هولتر، تست تیلت، تست و رزش و غیره در کلینیک تخصصی زاینده رود اصفهان که مرکز جامع بازتوانی قلب می‌باشد؛ قابل ارائه به شما مراجعین محترم خواهد بود ... ادامه مطلب

اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟اکوکاردیوگرافی قلب به چه منظور انجام میشود؟

اکوکاردیوگرافی به دلایل مختلفی ممکن است تجویز شود، مثلا زمانی که تست‌های دیگر نشان‌دهنده‌ی اختلال باشند، ضربان قلب غیرطبیعی تشخیص داده‌شود یا علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس بروز کند ... ادامه مطلب

آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟

آنژیوگرافی از راه دست جزو بهترین روش هایی است که در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان برای تشخیص انسدادهای عروق کرونر بکار میرود ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465