اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف - تلفن : 32240934 - 031
آنژیوگرافی از دست | مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آنژیوگرافی / آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟

آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟

رگ نگاری یا آنژیوگرافی قلب در واقع روشی تشخیصی برای ارزیابی عروق خونی بزرگ قلب (عروق کرونر) می باشد؛ که با ورود کاتترهای آنژیوگرافی به داخل شریان مچ دست یا کشاله ران انجام می‌شود. به کمک آنژیوگرافی متخصص قلب می‌تواند متوجه انسداد جریان خون به قلب شود؛ و دریابد آیا چیزی جریان خون به سمت قلب را مسدود کرده است یا خیر؟

آنژیوگرافی بخشی از اقداماتی است که با عنوان کاتترازیسیون قلب شناخته می‌شوند و خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی را آشکار میسازند. در این مقاله قصد داریم شما را با آنژیوگرافی از راه دست آشنا سازیم و اطلاعاتی در زمینه مراحل انجام و اقدامات پس از آنژیوگرافی از راه دست، همچنین مقایسه آنژیوگرافی از طریق کشاله ران و دست، در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.

آنژیوگرافی از راه دست جزو بهترین روش هایی است که در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان، برای تشخیص انسدادهای عروق کرونر به کار می رود. شما میتوانید جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240934 - 031 و 09135695684 تماس حاصل فرمایید.

مراحل انجام آنژیوگرافی دست

حین آنژیوگرافی از دست، ماده حاجبی که معمولا حاوی ید است؛ در داخل عروق کرونر قلب و حفرات داخل قلب تزریق شده و تصاویر آن به وسیله دستگاه آنژیوگرافی ثبت می‌گردد.

از آنجا که تمامی شریان ها از قلب و شریان اصلی بدن یعنی آئورت جدا می شوند؛ می توان یکی از رگهای مناسب و با سایز بزرگ را در دست انتخاب کرد. سپس با استفاده از سوزن به داخل رگ وارد شد و از طریق آن کاتتر یا همان لوله های آنژیوگرافی را به سمت قلب هدایت نمود. به محل وارد شدن به داخل عروق دست اصطلاحاً اکسس (Access) گفته می شود.

بعد از انتخاب محل رگ گیری (اکسس) و ضدعفونی آن، با استفاده از یک سوزن کوچک داروی بی حسی به محل آنژیوگرافی تزریق شده و بعد از بی حس شدن محل، با استفاده از وسیله مخصوصی بنام شیت یا دسیله یک مسیر موقت به داخل شریان دست ایجاد می شود. در ادامه کاتتر و سایر وسایل آنژیوگرافی که معمولا به صورت لوله های باریک و بلندی هستند؛ از طریق دسیله به سمت قلب هدایت خواهند شد.

آنژیوگرافی از دست

اقدامات پس از آنژیوگرافی دست

مقایسه آنژیوگرافی از راه دست و آنژیوگرافی از طریق کشاله ران

وظیفه خون رسانی دست بر عهده شریان رادیان میباشد. شریان رادیان همان سرخرگی است که شما نبضتان را از روی آن چک میکنید. برای انجام آنژیوگرافی، این شریان دسترسی ساده تری به قلب میدهد. همچنین پس از آنژیوپلاستی از طریق این شریان، با خون ریزی کمتری در اطراف سوراخ ایجاد شده در مقایسه با خون ریزی شریان فمورال مواجه هستیم.

برای بیماران نیز، آنژیوگرافی از راه دست راحت تر از آنژیوگرافی از طریق شریان کشاله ران است؛ زیرا بلافاصله پس از انجام این عمل، بیمار قادر به نوشیدن، آشامیدن، راه رفتن و نشستن خواهد بود. البته باید یادآور شویم؛ انجام آنژیوگرافی از دست احتیاج به تمرکز و مهارت زیاد از سوی پزشک و کادر درمان داخل اطاق آنژیوگرافی دارد.

هم چنین میزان اشعه دریافتی توسط پزشک و پرسنل داخل اطاق عمل ، نسبت به روش فمورال (کشاله رانی) بیشتر است. جدای از انجام آنژیوگرافی در صورت لزوم به انجام استنت و بالون بعد از آنژیوگرافی ، انجام این روشها از راه دست کمی مشکل تر از روش فمورال بوده و بازهم احتیاج به تجهیزات خاص و تبحر بالای پزشک انجام دهنده دارد. به همین دلیل برخی از مراکز شاید تمایلی به انجام عمل بیمار از راه دست نداشته باشند.

در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی ارائه میگردد. لازم به ذکر است؛ بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه و ورزش به بیماران قلبی می باشد؛ که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست شهریار ، مجتمع پزشکی مجید ، طبقه همکف
تلفن : 32240934 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟آنژیوگرافی از دست چگونه انجام میشود؟

آنژیوگرافی از راه دست جزو بهترین روش هایی است که در کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود اصفهان برای تشخیص انسدادهای عروق کرونر بکار میرود ... ادامه مطلب

انواع روشهای درمان واریسانواع روشهای درمان واریس

واریس ممکن است در هر سیاهرگی از بدن بروزکند اما به‌دلیل اینکه فشار خون در پاها به دلیل فعالیت و ایستادن سرپا بیشتر است، این بیماری را در پاها بیشتر از سایر اندام‌ها شاهد هستیم ... ادامه مطلب

راههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقیراههای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی

عواملی که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهند شامل مواردی مانند جنسیت، افزایش سن، مصرف برخی داروها، بیماری های مزمنی مانند فشار خون و دیابت، کلسترول بالا، چاقی و افزایش وزن میباشند ... ادامه مطلب

کلینیک زاینده رود مرکز جامع بازتوانی قلب اصفهان

کلینیک بازتوانی قلب زاینده رود در سال 1395 در خیابان شمس آبادی راه اندازی شد .هدف از راه اندازی کلینیک ارائه خدمات درمانی در حوزه قلب و عروق به صورت جامع به بیماران قلبی می باشد منظور از لغت جامع تلفیق فرایند بازتوانی قلب شامل مراحل آموزشی تغذیه ای و ورزشی به بیماران قلبی می باشد که اثربخشی درمان های معمول بیماران قلبی را دو چندان خواهد کرد.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465